Davranışsal yönetim yaklaşımıyla birlikte gündeme gelmeye başlayan konular arasında yer alanlar: Güdüleme
Birey
Örgütün sosyal yapısı
Grup davranışı
iletişim
biçimsel ve biçimsel olmayan ilişkiler.• Çevresiyle etkileşim ya da girdi çıktı alışverişi olmayan sistemlere kapalı sistem denir.
• Yönetim fonksiyonlarının en önemlisi planlamadır.
• Mekanik sistemler: Uçak
Otomobil
Bilgisayar • Adam Smith
uzmanlaşma ve iş bölüm üzerine çalışmalar yaparak yönetim birimine katkıda bulunan kişidir.• Eli Whitney: Bilimsel yöntem
maliyet muhasebesi• Lucas Paciali: Çift kayıt sistemi
• Sir Thomas Moore: Uzmanlaşma
• Machiavelli: Liderin kitlelere dayanması
• İnsan ilişkileri yaklaşımıyla gündeme gelen konular Güdüleme
Liderlik
Grup davranışı
Örgütün sosyal yapısı• Bir işin başarılması için özel bilgi ve tecrübe sahibi olmayı gerektiren ve o işin gerektirdiği araç ve teknikleri kullanma becerisini ifade eden yeteneğe Teknik yetenek denir.
• Bilimsel yöntem yaklaşımına öncülük eden bilim adamları : Frederick Taylor
Henry Gantt
Frank Gilbreth
Lillion Gilbreth• Örgütlenme sürecinin ilk aşaması: Planların ve amaçların incelenmesi
• Planı ortaya çıkarmak için izlenen sürece Planlama denir.
• Personel müdürü orta kademe yöneticilerine örnektir.
• Endüstri devrimiyle başlayan ve 1930'lu yıllardan itibaren yetersiz kalmaya başlayan yönetim yaklaşımı Kla*** dönem yaklaşımıdır.
• Çevresiyle etkileşimi yada girdi-çıktı alışverişi olmayan sistemlere kapalı sistem denir.
• Beklenilen satışların karşılanabilmesi için eldeki stokları minimum stok bakiyesini göstermekle birlikte üretimin başlama ve tamamlanma süreleri i teslim günlerini belirten bütçe üretim bütçesidir.
• Durumsallık yaklaşımı kapsamında teknolojinin işletme başarısına etkilerini araştıran yöntemci Joa WoodWard'dır.
• Organik örgütün özellikleri: Uzmanlaşmanın düşük olması
Standartlaşmanın düşük olması
İletişimin tavsiye ve bilgiye dayanması
Prestijin kişisel katkıdan dolayı kazanılması.• Bitki
biyolojik sistem içinde yer alır.• Örgüt yöneticilerinin biçimsel olmayan güçlü iş gruplarından korku duyduklarını vurgulayan ve Endüstri devrimiyle başlayan ve 1940'lara kadar devam eden yönetim yaklaşımı: Kla*** dönem (yönetim) yaklaşımıYöneticilerin plan oluşturma nedenleri: Belirsizlikleri ve değişmeleri dengelemek
Faaliyetleri bilinçli olarak belirlenmiş amaçlar üzerinde odaklaştırmak
Gelecekteki faaliyetler için koordineli sistematik bir göstericiye sahip olmak
Gelecekteki faaliyetler için standartlar belirleyerek denetimi kolaylaştırma İşletmeyi etkileyen iç faktörler: Kullanılan teknoloji
Personel
Hedefler
Faaliyet konular • Planlamanın yararları: Bütün faaliyetleri bir amaca yöneltmesi
Diğer yönetim fonksiyonlarının gerçekleştirilmesini kolaylaştırması
Belirsizlikleri azaltması.Kaynakların en iyi biçimde kullanılmasını sağlaması• Planlamanın özellikleri: Yönetim fonksiyonları içinde önceliğinin olması
Dikkatleri amaçlar üzerinde yoğunlaştırması
Bir seçim ve tercih faaliyeti olması
Kapsamlı bir faaliyet olması.• Organizasyon sürecinin aşamaları: 1. Planların ve amaçların belirlenmesi. 2. Amaçlara ulaştıracak faaliyetlerin belirlenmesi. 3. Faaliyetlerin gruplandırılması. 4. İşleri yapacak personelin niteliklerinin belirlenip görevlendirilmesi 5. Yetki ve sorumlulukların düzenlenmesi 6. Yer
araç ve yöntemlerin belirlenmesi. • Organizasyon işlevinin işletmeye sağladığı yararlar:
• Net ve berrak bir çalışma ortamının yaratılması
Her bireyin sorumluluğunun belirlenmesi
Her bölümün yetki ve sorumluluğunun belirlenmesi
İşbirliğinin kolaylaşması.• Kadrolaşma sürecinin aşamaları: İşgücü planlaması
Personel seçme
Personel bulma
Gerçek işgücünün gereksinmesinin belirlenmesi.• Kadrolama ve organisazyon ile ilgili doğru ifadeler: Kadrolama ve organizasyon işlevlerinin her ikisinde de temel unsur
yapılan işler ve bu işleri yapacak olan bireylerdir. • Kadrolama ve organizasyon süreci içiçe geçmiştir. Kadrolama ve organizasyon işlevi tümüyle aynı amaca hizmet etmez. Kadrolama ve organizasyon süreci planların incelenmesi ile başlar.
• Organizasyonun bölümlere ayrılmasında yararlanılan temel ilkeler: Uzmanlaşmadan yararlanma
Denetim
Giderleri azaltma
Koordinasyonu kolaylaştırma.• Denetimin evreleri: Düzeltici önlemlerin alınması
Standartların belirlenmesi
Gerçek durumun belirlenmesi
Standartlarla gerçek durumun karşılaştırılması.• Denetim sisteminde bulunması gereken özellikler: Esnek olması
Kapsayıcı olması
Organizasyona uygun olması
Anlaşılabilir olması.• Bölge temeline dayanan organizasyon yapısının sakıncalarından biri her şubede veya bölgede aynı tip personel ve muhasebe politikalarının uygulanması.

• Üretimin çeşitlenmesi
materyal akımı
envanterin takibi
yeni tesislerin yapılması
işgücü politikasının tayini taktik planlar içinde yer alır.• Bölümlere ayırmada yararlanılan temel ilkeler: Giderleri azaltma ilkesi
Koordinasyonu kolaylaştırma ilkesi
Denetim ilkesi
Uzmanlaşmadan yararlanma ilkesi.• Bölümlere ayırmada
bölümler belirlenirken denetimi kolaylaştırmak için alınması gereken tedbirler: Alt-üst ilişkilerini en iyi biçimde belirleyecek bir sistemin kurulması
Faaliyetlerin bölüm şube ve kısımlara ayrılması
Gözetim kolaylığının sağlanması amacıyla fiziki yakınlığın sağlanması
Birbirine emir verme yetkisi olan kişilerin saptanması.• Denetimin gerektirdiği ön koşullar: Planlar
Organizasyon yapısı.• Denetimin evreleri: Düzeltici önlemlerin alınması
Standartların belirlenmesi
Gerçek durumun belirlenmesi
Standartlarla gerçek durumun uluslu işletmelerin yapısal ölçütlerinden biri üst yönetimin milliyetidir.• Ortak işletme kurarken mülkiyet statejisine etki eden faktörler: Faaliyet gösteren ülke
Faaliyet gösterilen ülkenin tutumu
yerel işletmenin seçimi
çok uluslu işletmenin üst yönetiminin düşüncesi• Yetki devrinde üstlerden kaynaklanan sorunlar arasında risk yüklenmek istememesi yer alır.
• Fayol'un evrensel yönetim fonksiyonları: Planlama
Organizasyon
Yöneltme
Denetim• Sistem sınıflandırması: Statik yapı düzeyi
Basit dinamik sistem
Kontrol mekanizmalı veya sibernetik sistem
Açık sistem
Kalıtım toplumsal düzeyler
Hayvan sistemleri
İnsancıl sistemler
Sosyal sistem
Doğa üstü sistemler.• Yönetim süreci yaklaşımını geliştiren bilim adamı Henry Fayol'dur.
• İyi bir emrin özellikleri: Kesin ve açık bir biçimde ifade edilmesi
Emrin verileceği kişilerin emrin içeriğine uygun olması
emrin yerine getirilebilir olması
hatalı olan emrin açıklamasının yapılarak zamanında geri alınmasıYönetim ve Organizasyon
Davranışsal yönetim yaklaşımıyla birlikte gündeme gelmeye başlayan konular arasında yer alanlar: Güdüleme
Birey
Örgütün sosyal yapısı
Grup davranışı
iletişim
biçimsel ve biçimsel olmayan ilişkiler. Çevresiyle etkileşim ya da girdi çıktı alışverişi olmayan sistemlere kapalı sistem denir.
Yönetim fonksiyonlarının en önemlisi planlamadır.
Mekanik sistemler: Uçak
Otomobil
Bilgisayar
Saat
.... Adam Smith
uzmanlaşma ve iş bölümü üzerine çalışmalar yaparak yönetim birimine katkıda bulunan kişidir. Eli Whitney: Bilimsel yöntem
maliyet muhasebesi Lucas Paciali: Çift kayıt sistemi
Sir Thomas Moore: Uzmanlaşma
Machiavelli: Liderin kitlelere dayanması
İnsan ilişkileri yaklaşımıyla gündeme gelen konular: Güdüleme
Liderlik
Grup davranışı
Örgütün sosyal yapısı Bir işin başarılması için özel bilgi ve tecrübe sahibi olmayı gerektiren ve o işin gerektirdiği araç ve teknikleri kullanma becerisini ifade eden yeteneğe Teknik yetenek denir.
Bilimsel yöntem yaklaşımına öncülük eden bilim adamları : Frederick Taylor
Henry Gantt
Frank Gilbreth
Lillion Gilbreth Örgütlenme sürecinin ilk aşaması : Planların ve amaçların incelenmesi
Planı ortaya çıkarmak için izlenen sürece Planlama denir.
Personel müdürü orta kademe yöneticilerine örnektir.
Endüstri devrimiyle başlayan ve 1930'lu yıllardan itibaren yetersiz kalmaya başlayan yönetim yaklaşımı Kla*** dönem yaklaşımıdır.
Çevresiyle etkileşimi yada girdi-çıktı alışverişi olmayan sistemlere kapalı sistem denir.
Beklenilen satışların karşılanabilmesi için eldeki stokları minimum stok bakiyesini göstermekle birlikte üretimin başlama ve tamamlanma süreleri ile teslim günlerini belirten bütçe üretim bütçesidir.
Durumsallık yaklaşımı kapsamında teknolojinin işletme başarısına etkilerini araştıran yöntemci Joan WoodWard'dır.
Organik örgütün özellikleri: Uzmanlaşmanın düşük olması
Standartlaşmanın düşük olması
İletişimin tavsiye ve bilgiye dayanması
Prestijin kişisel katkıdan dolayı kazanılması. Bitki
biyolojik sistem içinde yer alır. Örgüt yöneticilerinin biçimsel olmayan güçlü iş gruplarından korku duyduklarını vurgulayan ve sosyal sistemi iç sistem ve dış sistem olmak üzere ikiye ayıran düşünür Geoarga Homans'tır.
Planlaanın yararları: Bütün faaliyetleri bir amaca yöneltmesi
diğer yönetim fonksiyonlarının gerçekleştirilmesini kolaylaştırması
belirsizlikleri azaltması
kaynakların en iyi biçimde kullanılmasını sağlaması Planı ortaya çıkarmak için izlenen sürece planlama denir.
Woodward araştırmasında teknolojinin organizasyon üzerindeki etkilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
İşletmeyi etkileyen iç faktörler: Kullanılan teknoloji
Personel
Hedefler
Faaliyet konuları Örgütlenme ilkelerinden biri amaç birliğidir.
Yönetim süreci yaklaşımını geliştiren bilim adamı Henri Fayol'dur.
Bilimsel yönetim yaklaşımına öncülük eden bilim adamları: Frederick Taylor
Henry Gantt
Frank Gilberth
Harrington Emerson
Lillian Yöneticinin bireylerarası rolleri:Temsil
önderlik
irtibat sağlama Bilimsel yönetim yaklaşımının öncülüğünü yapan Frederick Taylor'un ilkeleri: Standartlaşma
Hareket ve zaman etüdü
Personelin seçimi ve eğitimi
Fonksiyonel ustabaşılık Endüstri devrimiyle başlayan ve 1940'lara kadar devam eden yönetim yaklaşımı: Kla*** dönem(yönetim) yaklaşımı.
Yöneticilerin plan oluşturma nedenleri: Belirsizlikleri ve değişmeleri dengelemek
Faaliyetleri bilinçli olarak belirlenmiş amaçlar üzerinde odaklaştırmak
Gelecekteki faaliyetler için koordineli sistematik bir göstericiye sahip olmak
Gelecekteki faaliyetler için standartlar belirleyerek denetimi kolaylaştırmak. İşletmeyi etkileyen iç faktörler: Kullanılan teknoloji
Personel
Hedefler
Faaliyet konuları Planlamanın yararları: Bütün faaliyetleri bir amaca yöneltmesi
Diğer yönetim fonksiyonlarının gerçekleştirilmesini kolaylaştırması
Belirsizlikleri azaltması.Kaynakların en iyi biçimde kullanılmasını sağlaması Planlamanın özellikleri: Yönetim fonksiyonları içinde önceliğinin olması
Dikkatleri amaçlar üzerinde yoğunlaştırması
Bir seçim ve tercih faaliyeti olması
Kapsamlı bir faaliyet olması. Organizasyon sürecinin aşamaları: 1. Planların ve amaçların belirlenmesi. 2. Amaçlara ulaştıracak faaliyetlerin belirlenmesi. 3. Faaliyetlerin gruplandırılması. 4. İşleri yapacak personelin niteliklerinin belirlenip görevlendirilmesi 5. Yetki ve sorumlulukların düzenlenmesi 6. Yer
araç ve yöntemlerin belirlenmesi.Organizasyon işlevinin işletmeye sağladığı yararlar: Net ve berrak bir çalışma ortamının yaratılması
Her bireyin sorumluluğunun belirlenmesi
Her bölümün yetki ve sorumluluğunun belirlenmesi
İşbirliğinin kolaylaşması. Kadrolaşma sürecinin aşamaları: İşgücü planlaması
Personel seçme
Personel bulma
Gerçek işgücünün gereksinmesinin belirlenmesi. Kadrolama ve organisazyon ile ilgili doğru ifadeler: Kadrolama ve organizasyon işlevlerinin her ikisinde de temel unsur
yapılan işler ve bu işleri yapacak olan bireylerdir. Kadrolama ve organizasyon süreci içiçe geçmiştir. Kadrolama ve organizasyon işlevi tümüyle aynı amaca hizmet etmez. Kadrolama ve organizasyon süreci planların incelenmesi ile başlar. Organizasyonun bölümlere ayrılmasında yararlanılan temel ilkeler: Uzmanlaşmadan yararlanma
Denetim
Giderleri azaltma
Koordinasyonu kolaylaştırma. Denetimin evreleri: Düzeltici önlemlerin alınması
Standartların belirlenmesi
Gerçek durumun belirlenmesi
Standartlarla gerçek durumun karşılaştırılması. Denetim sisteminde bulunması gereken özellikler: Esnek olması
Kapsayıcı olması
Organizasyona uygun olması
Anlaşılabilir olması. Bölge temeline dayanan organizasyon yapısının sakıncalarından biri her şubede veya bölgede aynı tip personel ve muhasebe politikalarının uygulanması.
Üretimin çeşitlenmesi
materyal akımı
envanterin takibi
yeni tesislerin yapılması
işgücü politikasının tayini taktik planlar içinde yer alır. Bölümlere ayırmada yararlanılan temel ilkeler: Giderleri azaltma ilkesi
Koordinasyonu kolaylaştırma ilkesi
Denetim ilkesi
Uzmanlaşmadan yararlanma ilkesi. Bölümlere ayırmada
bölümler belirlenirken denetimi kolaylaştırmak için alınması gereken tedbirler: Alt-üst ilişkilerini en iyi biçimde belirleyecek bir sistemin kurulması
Faaliyetlerin bölüm şube ve kısımlara ayrılması
Gözetim kolaylığının sağlanması amacıyla fiziki yakınlığın sağlanması
Birbirine emir verme yetkisi olan kişilerin saptanması. Denetimin gerektirdiği ön koşullar: Planlar
Organizasyon yapısı. Denetimin evreleri: Düzeltici önlemlerin alınması
Standartların belirlenmesi
Gerçek durumun belirlenmesi
Standartlarla gerçek durumun karşılaştırılması
. Çok uluslu işletmelerin yapısal ölçütlerinden biri üst yönetimin milliyetidir.
Ortak işletme kurarken mülkiyet statejisine etki eden faktörler: Faaliyet gösteren ülke
Faaliyet gösterilen ülkenin tutumu
yerel işletmenin seçimi
çok uluslu işletmenin üst yönetiminin düşüncesi Yetki devrinde üstlerden kaynaklanan sorunlar arasında risk yüklenmek istememesi yer alır.
Fayol'un evrensel yönetim fonksiyonları: Planlama
Organizasyon
Yöneltme
Denetim Sistem sınıflandırması: Statik yapı düzeyi
Basit dinamik sistem
Kontrol mekanizmalı veya sibernetik sistem
Açık sistem
Kalıtım toplumsal düzeyler
Hayvan sistemleri
İnsancıl sistemler
Sosyal sistem
Doğa üstü sistemler. Yönetim süreci yaklaşımını geliştiren bilim adamı Henry Fayol'dur.
İyi bir emrin özellikleri: Kesin ve açık bir biçimde ifade edilmesi
Emrin verileceği kişilerin emrin içeriğine uygun olması
emrin yerine getirilebilir olması
hatalı olan emrin açıklamasının yapılarak zamanında geri alınması
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder